Kako ispravno tumačiti temperaturne oznake na vrećama za spavanje!

temperaturne oznake na vrećama

Evropski standard EN 13537 u upotrebi od 01-01-2005 napravljen je u svrhu pravilne informisanosti i zaštite potrošača.

Standardizuje temperaturne zone za vreće za spavanje proizvedene ili u prodaji u Evropi. Novi kriterijum se razlikuje od prošlog formalnog i zamjenjuje ga. 

Način testiranja  

Sve vreće za spavanje koje se podvrgavaju testiranju prolaze standardizovani laboratorijski test.

Ovo znači da proizvodi različitih fabrikanata, nakon testa, posjeduju usporedive podatke o temperaturnim zonama. Za testiranje se upotrebljava termalna ljudska lutka (maneken).

Termalna ljudska lutka (maneken) je ljudski model, dizajniran za potrebe naučnih testova u termalnim okolnostima, bez rizika od netačnosti podataka primjenjenim na ljudskom tijelu. Ovakve lutke (manekeni) su u upotrebi u auto, indoor, outdoor, vojnoj i tekstilnoj industriji. Moderne lutke (manekeni) su opremljeni sa preko 30 individualno mjerenih zona (tačaka mjerenja). Svaka zona posjeduje grijači element i temperaturne senzore koji odgovaraju ljudkom tijelu. Ovo omogućava kontrolnom softveru zagrijavanje lutke (manekena) do normalne, ljudske, tjelesne temperature. Prilikom dizajniranja softvera vodilo se računa o svim mogućim vanstandardnim situacijama, kao što su, prekomjerno i učestalo disanje, znojenje, kretanje (neprekidno hodanje, vožnja biciklom itd.). Testne termalne lutke (manekeni) su takođe zastupili različitost ljudskih oblika (muški, ženski, dječiji). 

Testiranjem se utvrđuju četiri temperaturna faktora: 

Gornji limit (upper limit)

Komfor (comfort)

Donji limit (lower limit)

Ekstremno (extreme) 

Opisi za ova četiri temperaturna faktora su sljedeći: 

  • Gornji limit (upper limit). Temperatura na kojoj standardni čovjek može spavati bez dodatnog znojenja sa otvorenom kapuljačom i zatvaračem vreće (rajsferšljus) i sa rukama izvan vreće za spavanje.
  • Comfor (comfort). Temperatura na kojoj standardna ženska osoba može komforno spavati u relaksiranom položaju.
  • Donji limit (lower limit). Temperatura na kojoj standardna muška osoba može spavati 8 sati u sklupčanom položaju, bez buđenja.
  • Ekstremno (extreme). Minimalna temperatura na kojoj standardna ženska osoba može opstati 6 sati bez rizika od smrti pod dejstvom hipotermije, postoji mogućnosti dobijaja smrzotina.

* Temperaturni faktor Ekstreme je isključivo za uslove preživljavanja. Znači, preživjeti noć, ali mogućnost od dobivanja smrzotina je velika.

Tranzicijska (prelazna) zona se nalazi izmedju Komfor (comfort) i Donji limit (lower limit). Ovo područje se uobičajeno naziva Spavaća zona (sleeping zone). Ista bi se trebala upotrebljavati kao vodilja kod izbora i kupovine vreće za spavanje. 

Za potrebe testiranja su temperaturne lutke (manekei) definisani kao:

- Standardna muška osoba - 25 godina starosti, visine 1,73m, tezine 73 kg.

- Standardna ženska osoba - 25 godina starosti, visine 1,60m, tezine 60 kg. 

Prednosti termičkih punjenja od paperja:

Mala težina, prirodni materijal, mogućnost velike kompresije (sabijanja prilikom pakovanja), jako dobra prozračnost (ventiliranje, disanje) punjenja. Veča prilagodljivost na prelazima toplo- hladno, jako dobra termička izolacija.

Mane termičkih punjenja od paperja:

Osjetljivost na vlagu (jako teško se suše, nekada i danima), nakon duže upotrebe potrebno dopunjavanje zbog gubitka volumena. 

Prednosti termičkih  punjenja od sintetičkih materijala:

Neosjetljivost na vlagu, lako se suše, dugo zadržavaju volumen. 

Mane termičkih  punjenja od sintetičkih materijala:

Velika težina, mala mogućnost kompresije (sabijanja prilikom pakovanja), brzo poprimaju neugodan miris zbog razvoja bakterija (isključujuci antibakterijski tretirane materijale). 

Lični savjet:

Prilikom online kupovine provjerite na više site-ova pouzdanost temperaturno navedenih faktora. Prodavči jako često, zbog bolje prodaje navode samo Ekstremni faktor, često ne potkrepljen EN standardom. Ne kupujte skupe vreće za uslove u kojima se skoro nikada nećete naći. 99% svih noćenja u našim planinama je u domovima i skloništima, dobro izolovanim. Pretople vreće mogu često biti veća mana nego korist (lično iskustvo). Zbog pretople (sintetički punjene) vreće sam u Chamonix-u devedesetih godina, ujutro, smrznut ustao. Od spavanja nije bilo ni govora. Vanjska temperatura oko 0°C i vreća za Extreem od -32°C. Sa zatvorenom vrećom je bilo kao u sauni i instantno iznojavanje. Kod otvorene vreće bi se, tamo gdje je otvorena vreća, koza ledila, a u zatvorenim djelovima bi bilo donekle izdrživo. Epilog, podočnjaci, mokar do kosti, do pola smrznut, od pola skuhan. Vreća za cijediti. Uzmite takodje u obzir i vašu tjelesnu građu i godine starosti. Kao sto se iz gornjeg obrazloženja testa da vidjeti, test se obavlja na lutkama sa idealnom starosnom dobi i težinom. 

Nakon svega, još i ovo. 

* Ne postoji zakonska obaveza proizvodjača da se pridržavaju ovoga standarda i testa. Međutim, u koliko je na vreći istaknut ili naveden EN 13537 standard, proizvodjač je dužan isti proizvod podvrgnuti standardizovanom testu. 

* Test je važeći za sve vreće za spavanje u prodaji ili izradi u Evropi isključujući vreće za spavanje u upotrebi u oružanim snagama i vreće za spavanje za ekstremne uslove, kao npr. comfort range ispod -25°C. 

Standard je po prvi put objavljen 2002 godine i do danas je usvojen od večine proizvođača outdoor opreme van Evrope. 

Standard je trenutno usvojen u sljedećim zemljama:

Austria, Belgija, Češka, Slovačka, Danska, Finska, Francuska, Njemačka, Grčka, Mađarska, Island, Irska, Italija, 

Luksemburg, Malta, Holandija, Novi Zaland, Norveška, Poljska, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska, i Ujedinjeno Kraljevstvo. 

Zadnji listing zemalja je bio u julu 2013 godine. Kao što se da naslutiti, ni jedna od zemalja bivše SFRJ nije navedena.

(autor: Nebojša Leka Leković)

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Pročitaj više
Cookies
Cookies
Cookies
Cookies
Prihvatam
Odbijam
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Prihvatam
Odbijam
Marketing
Set of techniques which have for object the commercial strategy and in particular the market study.
DoubleClick/Google Marketing
Prihvatam
Odbijam