Planinarski vodič i klijent - timski rad

Planinarski vodič i klijent - timski rad

Na sigurnost u planini utiče mnogo faktora. Na neke od njih imamo uticaja, a na neke ne. Priroda je lijepa, ali nepredvidiva i opasnost nas vreba na svakom koraku.

Stručnjaci opasnost na planini dijele na dva tipa: subjektivne i objektivne. Objektivne opasnosti ne izaziva ljudski faktor (vremenske neprilike, lavine, odron kamenja, napad divljih životinja....), ali uz određenu dozu znanja i iskustva možemo uticati i na njih.

Sa druge strane, subjektivne opasnosti isključivo izaziva čovjek (strah i panika, neznanje, neprilagođena oprema...) i one se mogu skoro u potpunosti otkloniti. Volio bi skrenuti pažnju na nekoliko prilično ozbiljnih subjektivnih opasnosti u odnosu planinarski vodič - klijent. Vremenom čovjek kroz druženje na planinarskim turama, nekada u svojstvu klijenta nekada kao planinarski vodič može primjetiti neke greške, koje nas mogu dovesti u ozbiljne i opasne situacije. Ali vjerujte mi, neke stvari možete vidjeti tek kada se nađete u obje uloge. Neki manji dijelovi ovog teksta su i iskustva profesionalnih vodiča sa Mont Blanc-a koja sam našao u jednom tekstu na MountainPlanet.com.

Treba imati na umu da svaki vodič ima dvije vrste znanja. Ono teoretsko, iz škole za planinarske vodiče i praktično koje se stiče iskustvom u teškim i često vrlo surovim situacijama koje kat-tad osjeti svako ko dovoljno dugo hoda po planini. Što su uslovi suroviji (veća nadmorska visina, hladnoća, vjetar...) iskustvo se brže stiče, ali treba imati na umu i da se greške skuplje plaćaju. Proći ćemo deset stavki koje bi trebale biti savjet prvo vodiču pa onda i klijentu. Oni su tim koji može funkcinisati ispravno samo ako svako odradi svoje obaveze

1. Sigurnost

Vodič: Sigurnost klijenta vam mora biti na prvom mjestu. Zapamtite da on često ovisi o vama i vašem znanju i iskustvu. Trebate krenuti sa pretpostavkom da klijent ne zna šta ga čeka, koja oprema mu je potrebna i da je možda uopšte nema. Morate dovoljno uložiti u istu, znanje kako se koristi i biti fizički i psihički sposobni da se pobrinete za klijenta i da mu budete od pomoći. 
Klijent:  Trebate krenuti od pretpostavke da vodič ima više iskustva i znanja od vas. Naravno to je i razlog zbog kojeg ste ga angažovali. To nipošto ne znači da ste manje vrijedni. Gledajte vodiča kao osobu koja je tu da vam pomogne u jednom novom okruženju gdje se možda malo teže snalazite. Vjerovatno će se desiti da vam neke odluke vodiča budu čudne i da se možda ne slažete sa njima. Slobodno ga pitajte za objašnjenje, ali pokušajte da se ne raspravljate sa njim i ne dovodite u pitanje njegov autoritet. On je ipak tu zbog vaše sigurnosti i cilj mu je da vas žive i zdrave vrati kući. Poštujte njegovo znanje i iskustvo


2. Povratna informacija pomaže rast

Vodič: Razgovarajte sa klijentom nakon ture. Pitajte ga šta mu se svidjelo, a šta ne. Nekada kritiku nije prijatno čuti, ali ona vam može pomoći da se izgradite u još boljeg vodiča. Kada znate svoje slabosti i prednosti to će sigurno ubrzati vaš rast i doprinjet tome da budete još profesionalniji.
Klijent: Nakon planinarske ture bi bilo lijepo da porazgovarate sa vašim vodiče. Pohvalite ga za stvari koje je dobro odradio. Ako mislite da je negdje pogriješio slobodno i to recite. Neka vam bude cilj da mu pomogtete da vašim savjetom postane još bolji. Smislena i realna kritika je najbolji učitelj. Ako postoji opcija (online platforma ili knjiga utisaka) ostavite preporuku za svog vodiča koja će biti od pomoći narednom klijentu.

3. Razgovarajte o vašim planovima

Vodič:  Vi ste osoba koja pravi plan. Pri tome se trudite da uvažite želje klijenta koliko je god to moguće. Prodiskutujte sa njim o tome i odgovorite na sva pitanja koja bude imao. Ukoliko ima neki zahtjev koji niste iz sigurnosnih ili bilo kojih drugih razloga mogli ispoštovati to detaljno objasnite. Ako je u pitanju višednevna tura iskoristite priliku da svaki dan porazgovarete o planu za taj dan posebno. Na taj način klijentu šaljete jasnu poruku da vodite računa o njemu i da mu želite pomoći da stekne nova iskustva.
Klijent: Pomirite se sa tim da postoji mogućnost da neće biti sve po vašim željama. Prepustite stručnoj osobi da procjeni šta je sigurno za vas. Naravno, uvijek možete tražiti objašnjenje, pitati za alternativu ali cijenite znanje i iskustvo vašeg vodiča.

4. Budite ozbiljni

Vodič: Planinarska tura nije mesto za dokazivanje svojih vještina i nemojte se praviti važni. Planinski vodič treba da se ponaša kao trener i da tretira klijente kao svoje učenike. Držite riječ i budite sigurni u sebe jer klijent ne želi da vas vidi uznemirene. Kao što znate, planinarenje je visoko rizična aktivnost koja zavisi od rada tima. Timu je potreban lider koji treba da vodi.
Klijent: Budite izuzetno pažljivi jer postoji mnogo načina da se ugrozite. Počevši od glupog slikanja na rubu litice, skakanja u hladno planinsko jezero i sl. Vodič vam ne može zabraniti da nešto radite. On vas samo savjetuje jer su mu puno jasnije posljedice takvih postupaka. Zapamtite, nepromišljenim postupcima ne ugrožavate samo svoj život, nego i živote osoba koje će vas poslije toga morati spašavati iz te, možda po život opasne situacije

5. Planinarenje je vaša strast, podjelite to sa drugima

Vodič: Razgovarajte o planinarenju i podijelite svoju strast sa klijentom. Učite ih  o tome kako se ponašati u planinama, pokažite im čuda prirode. Pomozite im da zavole planinu i postanu aktivan član planinarske zajednice
Klijent: Primjetili ste da je vaš vodič možda previše strastven u pogledu planinarenja. Možda vam i nije baš najasnije zbog čega je tako oduševljen. Iskoristite tu turu za razgovor sa njim. Slobodno pitajte i budite otvoreni da naučite nešto novo. Nemojte da planinarenje za vas bude samo fizička aktivnost

6. Budite istinski ljubitelj prirode i sportista

Vodič: Budite dobar primjer za vašeg klijenta. Ovo se ne odnosi samo na fizičku snagu i sposobnost da izdržite sve napore. Ukratko, planinski vodič mora biti dobar sportista i voditi računa o prirodi i ekologiji. Zbog toga je kvalitetna obuka za planinskog vodiča nije dovoljna sama po sebi. Morate nastaviti vježbati, biti u dobroj formi i nastaviti vašu edukaciju u svim pravcima. Stalno se pojavljuje nova oprema, koju morate znati koristiti, a od velike pomoći će vam biti i znanje iz područja ekologije, flore i faune, geografije. Dobar vodič neće dozvoliti da se planinarska ture svede na puko hodanje po planini i potrudiće se da se prije ture upozna sa svim interesantnim detaljima koje mogu biti bitne klijentu.
Klijent: Planinarenje je fizička aktivnost i toga morate biti svjesni. Zbog toga budite oprezni kada birate planinarsku turu da to bude u okviru vaših mogućnosti. Ukoliko ste osoba koja voli hodati i u dobroj ste formi vaš užitak na turi će biti mnogo veći. Ne dozvolite da vam umor zbog loše kondicije uništi dan.

7. Arogancija je najgora opcija

Vodič: Nemojte biti arogantni jer vašim klijentima to se neće dopasti. Nemojte se pretvarati da sve znate i slobodno nekada pitajte klijenata za mišljenje. Možda zvuči čudno, ali klijenti takođe mogu podjeliti neke dobre ideje i uvid u uspon. To ne znači da ćete klijentu prepustiti odlučivanje o bitnim stvarima. Ipak ste vi osoba koja ima znanje i iskustvo, ali nekada vam drugačiji pogled na istu stvar može biti od pomoći u odlučivanju
Klijent: Možda ste kroz svoju profesiju naučili rukovoditi i upravljati velikom firmom i velikom grupom ljudi. Možda vam brzo donošenje odluka nije strano i navikli ste sve držati pod svojom kontrolom. To je sasvim u redu, ali sada se nalazite u jednom sasvim novom okruženju, daleko od onoga na šta ste navikli. Poštujte vašeg vodiča i ne pokušavajte mu potkopati autoritet. To će se prvo vama razbiti o glavu. Naravno, slobodno izneste svoje mišljenje, i razgovarajte o svim nejasnoćama. Ali zapamtite, dok ste na turi, vodič odlučuje. To je za vaše dobro

8. Upoznajte svog klijenta

Vodič: Upoznajte svoj klijenta prije polaska na turu. Surovo planinsko okruženje nije mesto za neočekivana otkrića. Slobodno ga upitajte o njegovim predhodnim iskustvima i planinama koje je već posjetio. Objasnite mu zahtjevnost ture i pažljivo upitajte da li je već probao nešto slično. Osim toga uvijek identifikujte ciljeve klijenata i razmislite da li vi imate dovoljno znanja i iskustva da se prihvatite tog izazova. Nekada je možda bolja opcija neke zahtjevnije klijente uputiti iskusnijem vodiču
Klijent: Nekada zaista može biti iritantno kada vas neko počne ispitivati o tome gdje ste sve do tada bili, po kakvim terenima ste se kretali i koliko ste fizički spremni za turu koja vas očekuje. To je vrlo bitan razgovor koji se mora obaviti prije polaska na turu jer na taj način omogućavate vodiču da procjeni da li ste dovoljno spremni za sve izazove koji vas očekuju. Naravno, kroz ovaj razgovor ćete i vi vidjeti da li je taj vodič prava osoba za vas kojoj možete povjeriti svoju sigurnost i svoj život

9. Nema mjesta za raspravu

Vodič: Nemojte se raspravljati sa klijentom. Bez obzira na argumente u raspravama svi gube. Ukoliko dođe do toga, smirite situaciju, sjedite i porazgovarajte. Objasnite da ste vi tim i da samo sa timskim radom možete ispuniti vaše ciljeva. 
Klijent: Isti ovi savjete važe i za vodiča i za klijenta. Ukoliko  baš mislite da nešto morate raspraviti sa vašm vodičem i ako ste razočarani njegovim postupcima, ostavite to za kasnije, kada budete na sigurnom. Nekada zbog vremenskih (ne)prilika na terenu ima vrlo malo vremena za donošenje odluka. Nemojte to još više otežavati vašim prigovaranjem i argumentima.

10. I još jednom sigurnost klijenta je na prvom mjestu

Vodič: Sigurnost klijenata je krajnji prioritet i svaki planinski vodič mora to zapamtiti. Postoje planinarske ture na kojima uživate, ispitujete svoje granice, takmičite se i rizikujete svoj život. Ova tura to nije. Na ovoj ste zbog klijenta i sve je podređeno njemu. Pažljivo ga pratite, gledajte na simptome umora ili visinske bolesti tako da bi pravovremeno mogli donjeti odluku koja će spriječiti ugrožavanje njegovog života. Na ovoj turi izlazak na vrh ne smije biti prioritet, to je sigurnost vašeg klijenta.
Klijent: Odlučili ste da idete na turu i niste baš sigurni da li to možete obaviti sami. Ne poznajete teren, nemate dovoljno iskustva.... Zato angažujete vodiča, osobu koja će vam pomoći da budete sigurni. Ovih razloga se sjetite u toku ture ako pomislite da možete početi sami donosti oluke. Sjetite se osobe koju ste i zašto ste angažovali. Ne ugrožavajte sebe i druge. 

I  za kraj, komunikacija je ključ uspješnog tima. Burna reakcija može samo izazvati burnu reakciju sa druge strane. To nigdje ne vodi. Kritika uvijek treba biti konstruktivna i imati za cilj promjenu na bolje. Ako budete pisali preporuku za vašeg vodiča učinite to baš na taj način. Cijenite trud za uspjehom i dobre namjere na obje strane. Planinarenje je timski sport i samo tako možete uspjeti.

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Cookies
Cookies
Cookies
Cookies
Accept
Decline
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Marketing
Set of techniques which have for object the commercial strategy and in particular the market study.
DoubleClick/Google Marketing
Accept
Decline