Izlet na Jastrebinku (Bile)

Izlet na Jastrebinku

Zanimljivo i pomalo čudno, posljednji tjedan u listopadu, jedni odlaze na planinu da pješače, a drugi na more da se kupaju. Zaista, takav je bio cijeli listopad ove godine. Sunčan i topal, bez vjetra, a još manje slane i inja...

Takav je bio i jučerašnji dan. Moje društvo i ja odlučili smo planinariti na Jastrebinku. Društvo su mi činili: Zoran, Sandra i Marin.

Od Mostara, preko Cima do Goranaca dovezli smo se autom. Iz grada do "Konobe Goranci" stigli smo za 15-ak min., približno je tolika i razdaljina u kilometrima.

Naš start je bio u 9:50h, od "Konobe Goranci" (Staro selo),
a na cilj smo stigli u 12:20h, vrh Jastrebinka.

Na goranačku gradinu ispeli smo se za 55 min. Do križa, trebalo nam je isto tolilo vremena. Od križa do vrha Jastrebinka, stigli smo za 40 min.
Znači, naš uspon je trajao 2 h 30 min! Povratak je bio kraći, 1 h 50 min.

Jastrebinka se nalazi na 1.138 m/nv, a "Konoba Goranci" na 670 m/nv.
Visinska razlika je 468 m/nv.

Staza je srednje zahtjevna i cijelom je dužinom travnata.
Dionica: park "Doline" - goranačka gradina je najzahtjevnija. Tu je staza nešto uzbrditija, te je najuređenija.
Raznolikost jesenskih boja graba i  jasena, ljepotu prirode čine više nego čarobnom.

Dionica: goranačka gradina - Jastrebinka, manje je zahtjevna, al' markacije su slabije primjetne.  Moram kazati da smo se na nekim dionicama orijentirali po brežuljcima, prvi s križem, a drugi s relejom.
Upravo na ovom drugom, s relejom, bio je naš cilj.
To je Jastrebinka, najveći vrh Bili. Svakako je i najveći vrh u okolici, na obroncima Čabulje.

Kada gledamo teritorijalno, Goranci i goranačko polje se protežu od Stećaka na jugu, do Čabulje na sjeveru. Centar Goranaca je Staro Selo. Bile se nalaze zapadno od centra, a Migura istočno.

Zapravo, Migura sa susjednim brdima koja se naslanjaju na njega (južno i sjeverno), produžetak je znane nam Planinice (868).

Iz povijesti:
a) Goranci su staro selo, s tragovima Ilira (gradine i gomile), nekropolom srednjovjekovnih stećaka, crkvom (katolička), grobljima (katoličko i pravoslavno), školom od 1933. godine, ugostiteljskim objektima...

b) Bile, na granici sela i općina, danas gradova (Mostara i Širokog Brijega), te po mnogo čemu poznato, najčuvenije je Misište, a u novije vrijeme tu je smješteno  i "Groblje Mira". Bile također pamte mnogi izletnici po divljim konjima, čija krda obitavaju na ovoj visoravni.

Preko Bila danas prolazi asfaltni put, nažalost, priroda se počinje narušavati. Autom se na Bile može doći iz dva pravca. Jednom relacijom Goranci - Bogodol, gdje se na Babaljci (kod kipa sv. Ante), skrene lijevo za Bile. Drugom relacijom Mostar - Široki Brijeg, gdje se u Provu (kod rest. "Šaškur") skrene desno za Grabovu Dragu, i tim putem se stiže na Bile.

Vidikovac goranačka gradina:
S ovog vidikovca, "puca" pogled na širi zavičaj.
-Istočno je masiv Prenja, meni poznati  vrhovi: Zelena glava (2.108) i Lupoglav, ispod ovog drugog se prostire Barni do...
-Južno je masiv Veleža, s istaknutim vrhom Brasina (1.910), a malo dalje je Botin (1.963)...
-Sjeverno je Čabulja, sa svojim vrhovima, s desna na lijevo:
Medved (1.677), Golubić, V. Vlajina (1.780), Ošljari (1.682)...
Iza Čabulje, vidi se dio gorostasne Čvrsnice, tj. vrhovi iznad Hajdučkih vrata i Strmenice, Drijenjača (Trinjača) (2.038), V. Oštrovača...
-Zapadno od Bili je Mostarsko blato i njegova okolica, dok s Jastrebinke seže pogled i do Jadrana!

Pitka voda: Na samoj markaciji puta, od goranačke gradine prema križu, nalazi se čatrnja s pitkom vodom, tzv. "Mrkonjina" čatrnja. Ovaj rezervoar za kišnicu starije je gradnje (s ćemerom i kamenim vratnjicima).

Planinari na vrhu: Na vrhu Jastrebinke smo zatekli još planinara (Vedrana  i Ivanu). Kažu da su od Misišta do Jastrebinke ispeli za 1 h 10 min. Njihov je uspon bio kamo kud manji od našeg.

Vidikovac Jastrebinka:
S ovog mjesta pruža se pogled još širi i još dalji, negoli s goranačke gradine!

Povratak: Nakon odmora i uživanja na jesenskom suncu, krenuli smo nazad, ka Gorancima. Spuštali smo se istom stazom. Po dolasku u Gorance, "da običaj ne gubimo", svratili smo na piće, ovoga puta u "Konobu Goranci"!

Goranci su oaza mira, prirodnih ljepota i čistog zraka,
te postaju sve više i više prava turistička  destinacija, kako domaćih tako i stranih posjetitelja.

Dragan, Mostar - 28.10.2019.