Velež - Zaboravljena bosanskohercegovačka stjenovita barijera

Na prijedlog instruktora alpinizma Redžepa Grabusa pojavila se ideja da se penje u stijeni Veleža. S obzirom da se godinama niko nije penjao u Veležu, zamisao je bila da se prvo uredi prilaz i nađe mjesto silaska, prije nego li se upustimo u penjanje u nekom od smjerova.

Tako je i napravljen dogovor da se očisti staza i prođe silaznom varijantom, kako bi se tačno znalo mjesto za silazak. Grabus je iz arhive izvukao opise iz '77., i avantura je mogla početi. Slijede prvi posljeratni odlasci u stijenu Veleža i prva posljeratna ponavljanja smjerova.
03.08.2014. - Prvo izviđanje.
Ekipa u sastavu Redžep Grabus, Fadil Novalić, Nikola Vasković, Mima Vasić i Samir Mušanović, sastaje se na Rujištu i kreće u prvo izviđanje terena. Dolazimo u Lakat gdje zbog rampe ostavljamo auto i dalje idemo pješke. Prolazimo pored jezera i lovačke kuće i tu oni koji su prvi put ostaju bez daha gledajući tu barijeru pred sobom. Jedan takav masiv ne smije biti zapostavljen i zaboravljen.
Probijamo se kroz neprohodan teren, džunglu, između Malog i Velikog Gradca, dolazimo pod Botin, i idemo do mjesta za koje mislimo da je silazak. Počinjemo uspon međutim vrijeme se mijenja, počinje jaka grmljavina i odlučimo da se vratimo. Usput malo čistimo i raspravljamo koji alat da ponesemo idući put.

19.10.2014. - Taborski smjer
Završava se ljetni tečaj SŠA i operacija Velež se nastavlja. Stečena znanja treba primjeniti, a oni iskusniji su tu da još doprinesu svojim znanjem. Ovaj put nauružavamo se testerama, mačetama, sjekirama i staza počinje da se čisti.
Dolazimo pod stijenu i donosimo odluku da penjemo Taborski smjer u sjevernoj stijeni Botina. Ostavljamo testere i mačete i dijelimo se u dvije naveze. Jednu navezu čine Armin Škandrić i Nermin Demir, a drugu Redžep Grabus, Mima Vasić i Samir Mušanović.
Svi penjači su vodili u određenim dužinama, naveze su penjale blizu, a gdje je moguće i pralelno zbog odrona kamenja, jer je stijena izrazito kršljiva.
Uspon završava u 16h, a dan je već kratak. Izgubili smo dosta vremena na čišćenju. Pokušavamo da nađemo silaz prema opisima, međutim isti sa vrha je teško prepoznatljiv. Nastavljamo dalje prema zapadu i spuštamo se grebenom (između vrtača Vitanov Do i Kotao) na lokalitet Polom i dalje na Velike Poljice. Jasno je da se ponovo valja vratiti po stvari i da ovdje još ništa nije gotovo.

09.11.2014. - Velež ne prašta
S obzirom da smo zadnji put sišli po noći, absajlovali po mraku i pravo sa Veleža otišli na posao, jasno je bilo da se neko mora vratiti po stvari. Tri sedmice kasnije Redžep Grabus, Hizreta Grabus i Nermin Demir odlaze po stvari i čište stazu u oba smjera, posebno zadnji dio kroz šumu koji je jako bio zarastao. Sada već staza do pod Botin ima pravi izgled, prohodna je i već se planira markiranje iduće godine.

07.06.2015. - Markacija
Ponovo se aktivira Velež a ovaj put nosimo i boju. Ekipu čine Dalibor Bjeleš, Emir Halilović, Redžep Grabus, i Samir Mušanović. Dok jedni markiraju, drugi čiste. Sada već staza poprima pravi izgled - markirana je, očišćena sve do pod Botin i vrijeme je da se silaz tačno odredi. Dvoumimo se između dva moguća slučaja sa istočne i zapadne strane grebena koji zatvara dolinu. Prvenstveno penjemo četiri dužine sa istočne strane u dvije naveze i vidimo da ocjena težine već dostiže V i nema nigdje sajle na vidiku. Vraćamo se prelazimo sa zapadne strane, sjedimo, pijemo kafu, gledamo opise i Grabusu zapade za oko gdje bi to trebalo biti. Vremena nema da penjemo, vratiti ćemo se opet, da markiramo silaz, a i da očistimo dio staze preko lokaliteta Mandžuka (dio staze koji povezuje silaz i već očišćenju stazu pod Botin). Opet u povratku se markira i čisti koliko se može. Vraćamo se kod auta po ko zna koji put po noći i već znamo da se valja opet vratiti na Velež.

06.08.2015. - Kraj operacije
U avgustu se donosi odluka da se završi operacija Velež, prognoza je dobra, planiramo da uradimo Velež, a kad smo već tu da odemo i na Zimomor, na Crvanj, jer imamo slobodnih dana. Ovaj put ekipu čine Redžep Grabus, Ivica Piljić i Samir Mušanović.
Ponovo čistimo i popravljamo duž cijele staze, penjemo lakši smjer, Mehurčkov, već odatle vidimo sajlu i mjesto za silaz.
Na vrhu pravimo kupe koje vode od vrha (Botina) ka silazu. Važno je napomenuti da je izvor Bara pod vrhom bio presušio u to doba.
Silazimo sad već pravim silazom. Na mjestima koristimo sajlu iz '77, a negdje i uže. Markiramo gdje je potrebno.
Počinje kiša, vraćamo se autu i selimo se u mjesto Presjeka. Sutra smo se popeli na Zimomor i uživali u pogledu na Velež.

Ove pobrojane akcije su rezultirale time da je staza očišćena i označena i da je silaz takođe označen. Sve ovo je dovelo do toga da se krajem 2015. više penjača uputilo i penjalo Velež. Neki su opet iskoristili priliku da urade i nešto korisno. Tako su 11.11.2015. Nermin Demir i Armin Gazić penjali Taborski smjer, a prilikom silaska spitali silaz.
15.11.2015. Naida Mačkić, Aldin Avdić, Redžep Grabus, Haris Kalajdžisalihović i Dado Delić su ispenjali Kosi smjer, Poševni smjer i Mehurčkov greben, a prilaz i povratak su iskoristili da opet čiste stazu.
Na kraju se može reći da je Velež otet od zaborava i da je probudio veliko interesovanje kod penjača. Pored već ispenjanjih smjerova nudi bezbroj mogućnosti za prvenstvene uspone, što ga čini još atraktivnijim. Mnogi penjači su se odlučili da idu u stijenu Veleža, što je učesnicima ovih akcija čišćenja veoma drago.