Hipotermija(auror: Nebojša Leka Leković)

Hipotermija (od grčkog hypo, ispod; therme, toplina).
Ljudski organizam najbolje funkcioniše na tjelesnoj temperaturi od oko 37 stepeni Celzijusa (96F), koja omogućava hemijskim reakcijama koje nas drže u životu da teku glatko.
Hipotermija se pojavljuje kada tjelesna temperatura koja je neophodna za nesmetano odvijanje metabolizma padne ispod 35 stepeni Celzijusa.

Najniža dokumentovana tjelesna temperatura ikada izmjerena nakon koje je uslijedila uspješna reanimacija je 13 stepeni Celzijusa. Temperatura je klinički izmjerena kod sedmogodišnje švedske djevojčice prilikom davljenja u vodi decembra mjeseca 2010 godine.

Tijelo samo, ostavljeno bez eksterne pomoći će se prilagoditi temperaturi okoline. Možemo uticati na ovaj proces na različite načine, kao što su vježbanjem  / razgibavanjem, čime se tijelo potiče na proizvodnju topline ili nositi zaštitnu odjeću i koristiti skloništa da bi se smanjio gubitak topline. Probavljanje hrane također proizvodi određenu količinu topline. Hrana je esencijalno gorivo za pokretanje mišića!

Dva najčešća uzroka hipotermije na planini su iscrpljenost i povrede. Hodači s neodgovarajućom hranom, odjećom i skloništem neće biti u stanju da nadoknade nivo fizičkog napora potrebnog za održavanje tjelesne temperature. Povrede dovode do nepokretnosti i nemogućnosti da se generira toplina - sjetite se kako se hladite, kada se zaustavljate za odmor. Kako se tijelo hladi, pojavljivaće se razičiti znakovi i simptomi.

- Groznica / drhtanje
Groznica je oblik mišićnih pokreta kada tijelo pokušava da generira toplinu kontrakcijama mišića.

- Prestanak drhtanja i apatija
Kako se mišići hlade tako postaju tvrđi te opada koordinacija pokreta čime klizanja i teturanja postaju češća (usput omogućavajući više hlađenja kroz kontakt s mokrim tlom ili snijegom čime se dodatno povećava mogućnost povrede). Zajedno s ovim ide i usporavanje mentalnih procesa, tako da intelektualni zadatci (kao što je navigacija i orjentacija!) postaju teži, a moć rasuđivanja se znatno smanjuje. Povećana proizvodnja urina dovodi takođe do relativne dehidracije.

- Neosjetjivost na vanjske podražje
Ako se nastavi sa daljim hlađenjem, drhtanje prestaje, tijelo je neosjtljivo na vanjske podražaje. Situacija je sada vrlo ozbiljna jer tijelo više ne generira toplinu i hlađenje postaje brže. Ako tjelesna temperatura nastavi padati dolazi do gubljenja svijesti i svi vitalni procesi poput rada srca i disanja postaju sporiji i slabiji. Osoba koja je duboko u hipotermiji može izgledati mrtva (u najvećim nivoima hipotermije, aktivnost mozga i srca može postati nemjerljiva čak i sa sofisticiranom opremom).

Ako ste na planini može se desiti da naiđete na takvu osobu.
Kako ćete odlučiti kako postupiti?
Slijedeće smjernice mogu biti korisne za sve planinare i šetače i navedene su ovdje:

Preporuke za evakuaciju pothlađene neozlijeđene žrtve.

Kriterijum:
Definitivno živ, svjestan.
Akcija:
Izolirati od gubitka topline, redovno provjeravati stanje, evakuisati.

Kriterijum:
Definitivno živ, nesvjestan, disanje i / ili puls primjetni.
Akcija:
Izolirati od gubitka topline, održavati disanje (u slučaju prestajanja disanja primjeniti umjetno disanje), evakuisati u položaju za oporavak

Kriterijum:
Može biti živ, nema respiracije (disanja), nema cirkulacije (pulsa) (1 minuta) prohodni disajni putevi, jasno i očito nema fatalne povrede i temperatura ispod 32C.
Akcija:
(ako je dostupan) radio / telefon kontaktirati lijekara za savjet i plan za evakuaciju.

Kriterijum:
Definitivno mrtav, nema respiracije, nema cirkulacije (1 minuta), disajni putevi blokirani snijegom / ledom ili očite fatalne povrede, temperatura ispod 32C.
Akcija:
Evakuisati kao mrtvog.

Ove smjernice mogu vam pomoći da odlučite koliko hitno trebate pomoć i kako preduzeti početne radnje, ako mislite da imate potrebne vještine ("očito kobna ozljeda" može biti glava u neprirodnom polozaju u odnosu na tijelo!).
Ako niste sigurni u mjerenju pulsa i disanja ili šta je položaj za oporavak, možda treba razmišljati o osnovnom kursu prve pomoći.
Bilo bi dobro dati svjesnim žrtvama hranu i piće. Ako je piće vruće, u toliko bolje, (ne alkohol! - Alkohol povećava gubitak tjelesne topline).

Zapamtite da je hipotermiju moguće spriječiti!

Možda je najvažniji faktor odgovarajuća odjeća. Ne mora se nositi sva odjeca cijelo vrijeme!

-Pretjerano znojenje će nakvasiti odjeću i smanjiti njena izolaciona svojstva.
-Budite spremni da prilagodite slojeve svoje odjeće i pobrinite se da imate rezervnu odjeću uz vas.
-Polietilenska bivak vreća ili "Astro" folija će djelovati kao zaštita od vjetra i vodootporni sloj ako ste povrijeđeni.
-Odgovarajuća hrana i piće daće tijelu neophodnu količinu goriva da izdrži opterećenje .
-Obratite pažnju na druge članove svoje grupe kako bi na vrijeme uočili početne znake hipotermije.
-Budite spremni promjeniti svoju rutu ili se vratiti ako je neophodno.
-Ne zaboravite skrenuti pažnju ostalim članovima grupe da i oni takođe promatraju vas.

Zelim vam ugodno hodanje i vedre vidike,
Nebojša Leka Leković

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Refreširaj

Rezervacija planinarske ture

On the 7th of July 2016 we hiked from Umoljani to Lukomir and back. Being our first mountain hike in ... Read more


7th July, 2016

On the 9th of July 2016 I did a tour with Midhat, that comprised ascending Maglic via the route called "... Read more


9th July, 2016

Najtoplije preporuke, strucan vodic, ugodno drustvo. Zahvaljujuci gdinu Midhatu imamo najljepse sjecanje na ovaj godisnji odmor! Hvala i nadam ... Read more


6th June, 2017

With two friends from Germany and Italy Midhat took us on a tour from Umoljani to Lukomir. We had ... Read more


17th July, 2017
  • Najčitanije

  • Najnovije