Turovi-Mala Ćaba (4.11.2012)

TreskavicaNa Treskavicu nisam dugo išao, ponajviše iz straha od mina zaostalih iz rata. Iako su staze bile razminirane i fino markirane rađe sam birao neke "sigurnije " planine. Strpljivo sam čekao da krenem sa nekim ko taj teren dobro poznaje i na kraju se isplatilo. Stigao je poziv, potpuno iznenada, za turu: Turovi - Šišan - Suha Lastva - Mala Ćaba - Hercegovačka v. - Veliko jezero - Šišan - Turovi. Bilo je u planu u povratku da se od Velikog Jezera ode na Crno jezero - Oblik - Turov Stan - Turovi, ukoliko bude vremena jer je dan već prilično kratak.

Iz Sarajeva smo krenuli u 5 sati. Tek je zora počela i sunce je trebalo izači tek za 2 sata. Plan je bio da tada već budemo na Sustavcu. U Turove smo stigli oko 6 sati, uzeli opremu i krenuli. Jutro svježe i tmurno. Iako sunce još nije bilo izašlo moglo se hodati bez čeonih lampi jer se išlo širokim makadamskim putem.  Najveći problem ove ture je bila velika udaljenost, a kratak dan. Iz tog razloga je tempo morao biti malo brži nego inače. Do kampa Sustavac smo stigli za nešto manje od sat vremena. Na samom ulazu je bio drveni most preko nabujalog Hrasničkog potoka. Inače, Treskavica je planina bogata vodom. Kažu da na njoj ima 365 izvora i 10 Jezera (Veliko jezero, Platno jezero, Crno jezero, Bijelo jezero, Zmijsko (suho) jezero, Jezero Turov stan, Jezero Simovića bara, Trokunsko jezero, Jezero Gornja bara i Jezero Kućare). Također, na njoj su i i izvori 5 velikih rijeka, a to su: Željeznica, Bistrica, Ljuta, Bijela i Rakitnica, kao i veći potoci: Hrasnički, Studenac, Mlakva, Ljuštra, Pločnik, Vratanjski i Klesni potok. Na izlazu iz Sustavca nas je dočekala tabla sa upozorenjem na mine: "Krećite se markiranim putem ili uz pomoć planinarskog vodića"

Makadamski put je dalje nastavlljao kroz šumu. Uz put smo se dogovorili da svratimo do ruševina planinarskog doma “Josip Sigmund“. Neposredno prije doma  dočekala nas je prva prepreka. Trebalo je preči nabujali Hrasnički potok, ali ovaj put nije bilo drvenog mosta. Samo jedan vlažni i klizavi balvan prekriven mahovinom. Sreća, pa niko nije "pokvasio" noge jer smo još uvijek bili na samom početku našeg puta.

Planinarski dom “Josip Sigmund“ je izgrađen 1952 godine. U dva navrata, 1958. i 1970. dom je renoviran i proširen, tako da je bio jedan od najljepših i najkomfornijih domova u bivšoj državi (Jugoslaviji). Uništen je tokom agresije na našu zemlji(1992-1995) i sada su od njega ostali samo kameni zidovi i lukovi. Dvadesetak minuta uzbrdo iznad doma se izlazi na Šišan. Tu nas je dočekao jak vjetar koji nas je pratio ostatak puta i otežavao nam kretanje. Pored toga, vrhovi koje smo očekivali vidjeti su se krili u gustoj magli. Nadali smo se da će nas barem kiša zaobići. Šišan je raskršće gdje se  nalazi putokaz koji pokazuje pravce za: Malu Ćabu, Treskač, Barice, Platno jezero, Zubove, Crno jezero, Oblik i Lednicu. A ravno ispred nas se pružao pogled na Veliko jezero koji nije moglo pokvariti ni ovo sumorno vrijeme. Prošli smo sa lijeve strane jezera i uzbrdo krenuli u gustu maglu. Inače cijeli put je odlično markiran tako da se nije problem kretati čak ni po magli. Par puta smo u zavjetrinama zastali po nekoliko minuta tek toliko da se okupimo, jer nismo imali vremena za duže pauze.

Kada smo izašli na greben koji preko Pašine planine vodi ka Maloj Ćabi vjetar kao da se još više pojačao, Na momente nas je znao dobro "zaljuljati" i trudili smo se da održimo ravnotežu. Ista situacija je bila i na samom vrhu. Jak vjetar, ali se barem magla počela razilaziti. U par navrata, u "rupama" od magle mogli su se vidjeti vrhovi Visočice i Bjelašnice. Čak je bio problem i napraviti grupnu fotografiju, a po tom vjetru uslikati se sa zastavom planinarskog društa gotovo nemoguća misija. Kako se našalio jedan od planinara, velika opasnost da postaneš paraglajder.  Iz tog razloga smo odgodili i pauzu za ručak te odmah krenuli put Hercegovačkih vrata.

Put prema Hercegovačkim vratima je bio prilično strm i prekriven krupnim kamenjem koje je bilo nestabilno pod nogama. Ako se uzme u obzir umor, malo nepažnje je bilo potrebno da dođe do povrede. Iz tog razloga taj dio puta do Hercegovačkih vrata smo polahko i oprezno prelazili. Samo što smo se spustili dočekao nas je i novi izvor, tzv. Ušljiva vrela. Uz put nam je jedan planinar ispričao i legendu vezanu za taj izvor. Kada su, nekada davno, čobani gonili ovce iz Turova preko Hercegovačkih vrata ka Visočici u taj izvor bi stavljali svoje gunjeve (ogrtači pravljeni od ovčijeg krzna), a hladna izvorska voda bi pobila uši (vaške) koje su se nalazile u krznu. Također su tom vodom i prali kosu da se riješe istih problema. Ne znam da li je ta legenda istinita, ali je voda zaista hladna da je čak neugodno i piti.

Nedugo ispod Ušljivih vrela smo napravili i našu prvu pauzu i iskoristili je za ručak. Iako je vjetar još uvijek puhao, doduše manjim intenzitetom, bilo se puno lakše kretati nizbrdo i po travi. Stigli smo do Velikog jezera, ali ovaj put sa druge strane. Kratak dogovor o našem nastavku puta. Da li ići pravo na Šišan, pa u Turove ili dužim putem preko Crnog i Zmijskog jezera na Oblik. Mišljenja su bila podjeljena pa smo napravili kompromis. Popeli smo se do Crnog jezera i onda krenuli nizbrdo put Sustavca i Turova. Na ovaj način smo zaobišli Šišan i onaj prelazak balvanom preko Hrasničkog potoka.

Na kraju sam upitao Sedina Salića, planinara koji nas je vodio na ovu turu zašto ovaj vrh ima tri naziva: Mala Ćaba, Đokin toranj i Pakliješ. Dobio sam jedan opširan odgovor koji ću vam prenjeti u cijelosti:

"Oko ovog vrha se pravi bespotrebna politizacija.
Jednima se sviđa "Đokin toranj" jer im zvuči kao neki lik iz njihove ekipe. Drugima se sviđa Mala Ćaba jer podsjeća na nešto njihovo. Oni koji žive balansirajući, da koga ne uvrijede pribjegavaju Pakliješu jer im zvuči kao neutralno rješenje.
Međutim, radi se o tri različite stvari!

Područje koje je imenovano "Pakliješ" se nalazi južno od vrha. Na području između Pašine planine, vrha i stijena koje se obrušavaju u Ljutu.
Na starim mapama se to može i provjeriti. Ko dođe na vrh, ako pogleda prema navedenom području, bude mu jasno zašto se tako zove. Jedan grozan negostoljubiv teren, naizgled neporohodan zbog silnih vrtača. Uz to, najvjerovatnije je i miniran, čime je u ratu dat doprinos tom imenu. Nakon svega, sada prolazak tim područjem stvarno može podjsećati na pakao.

Đokin toranj je metalni objekat koji je sagrađen kao zaštita od vjetra i drugih meteo-nepogoda. Klasično sklonište. Napravljeno je po uzoru na postojeća dva, od kojih je jedan, ako ne griješim na Mosoru, a drugi, tj. prvi takav sagrađen, je na Triglavu. (i dan-danas). To metalno sklonište nije izdržalo ratne a niti meteorološke uslove tokom godina u kojima ga niko nije obnavljao pa se sada mogu vidjeti samo vrata položena pored oznake vrha. Ako ih silni vjetar ne otpuše. Đoko ga nije sagradio nego jedan inžinjer, planinar entuzijasta koji je odbio da se po njemu objekat zove. Da nije bilo njegove skromnosti, vrh bi sada drugačije zvali!

Ostade nam Mala Ćaba, jedini historijski naziv. Ja bih više bio sklon geografskom porijeklu naziva, ali ovdje se nije ništa takvo sačuvalo. Taj stari naziv, koji mještani sela iz podnožja Treskavice od davnina koriste, vezan je za praksu posjećivanja vrhova tokom određenih dana u godini. To posjećivanje je imalo religiozni karakter, i kao oblik svojevrsnog odavanja poštovanja Bogu ili božanstivma kojim su se ljudi u tim periodima molili. Prvobitno su to bile neke prirodne pojave ili božanstva kojima su dodjeljivane osobine vezane za prirodu. Dolaskom monoteističkih religija, takvi običaji su se uklapali u prihvaćene religije. Tako je vrh Treskavice koji su ljudi nastavili posjećivati dobio ime usklađeno s njihovom religijom, sa aluzijom na Kabu u Meki (Saudijska Arabija).

Ime ili imena kojim se vrh ranije nazivao nisu sačuvani."

Mislim da je ovo najbolje objašnjenje koje sam do sada dobio (doduše i jedino)U Turove smo stigli pred sami mrak. Prilično umorni i zadovoljni jer je sve prošlo bez većih problema. U povratku smo autima svratili i do kazana, interesanih  oblika koje je nabujala voda napravila u kamenu. Sve u svemu, jedna preljepa planinarska tura i nova poznanstva koja nam obećavaju još mnogo druženja sa prirodom.

Galerija slika (potrebno je malo vremena da se galerija učita)

Rezervišite ovu turu !

Polazna tačka: Turovi

Završna tačka: Mala ćaba

Upute za dolazak do polazne tačke: Magistralnim putem iz Sarajeva M18 koji vodi ptema Trnovu. Neposredno iza Trnova skrenuti desno ka selu Turovi.

Opšte upute: Iz sela Turovi krenuti putem koji vodi na jug prema Sustavcu. Put od Sustavca se nastavlja dalje jugozapadno. Na jednoj okuci možete primjetiti putokaz za vodopad Skok. Dalje istim putem idete do Glibavca gdje se mora pregaziti Hrasnički potok i onda markiranom stazom kroz šumu do Šišana. Prođete lijevom stranom Velikog jezera i onda jugozapadno preko Konjskih vrela i  Suhe Lastve do pod Pašinu planinu. Zatim rubo grebena sve do vrha Mala ćaba. Od Male Ćabe na sjever i spustiti se do Ušljivih vrela, pa na istok sve do Velikog jezera. Od Velikog jezeraponovo na sjever, uzbrdo do Crnog jezera. Povratak je markiranom stazom koja vodi na istok sve do Glibavca, a onda putem kojim ste došli nazad do Turova.

Oprema: Standardna planinarska oprema prilagođena vremenskim uslovima.

Sigurnosne informacije: Staza nije tehnički zahtjevna ali postoji opasnost od mina te se kretati isključivo markiranom stazom.

Tehnička zahtjevnost ture: Kondiciona zahtjevnost ture:

Minimalna visina
8 Mala ćaba 2086m 2057 m 9.89 km
9 Ušljiva vrela 1841 m 10.61 km
10 Crno jezero 1682 m 12.46 km
Nedostupne informacije mogu biti prikazane kao 0.

Ovaj track je preuzet 325 puta(s).

Molimo registrujte/prijavite se za download ovog track-a.